Παρουσίαση Τομέα Μηχανολογίας

ΤΟΜΕΑΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ

Τα Μηχανολογικά Επαγγέλματα απαιτούν οργανωτικές ικανότητες, μεθοδικότητα κι ιδιαίτερη υπευθυνότητα για την εκτέλεση των μελετών που εκπονεί ο Μηχανολόγος Μηχανικός. Ακόμα, σημαντικά προσόντα για τα επαγγέλματα αυτά είναι η ευχέρεια στο τεχνικό σχέδιο, στους υπολογισμούς και στις μετρήσεις, καθώς και η καλή αντίληψη των μηχανών ή του χώρου. Ο δυναμισμός, η συνέπεια και η πρακτική σκέψη είναι επίσης θετικά προσόντα για την άσκηση των επαγγελμάτων, τέλος, απαιτούνται διοικητικές ικανότητες, ικανότητες συνεργασίας και επικοινωνίας και ομαδικό πνεύμα, διότι συχνά οι επαγγελματίες αυτοί αποτελούν μέλος μιας ομάδας εργασίας.

Γιατί να επιλέξω Σπουδές Μηχανολογίας

Ένα από τα επαγγέλματα με τις μεγαλύτερες προοπτικές

Αν  από  μικροί  θυμάστε  τον  εαυτό  σας  να  έχετε  περιέργεια  για  το  πως είναι  κατασκευασμένα  τα  παιχνίδια σας , να  τα  χαλάτε  και  να  τα  ξαναφτιάχνετε , να  παρατηρείτε  πώς   λειτουργούν  οι  διάφορες  συσκευές ή  μηχανισμοί  γύρω  σας  ( για  παράδειγμα το  ποδήλατό  σας  ή  σε  μεγαλύτερη ηλικία το  μηχανάκι  σας  ή  γιατί  στάζει  η  βρύση του μπάνιου ή  το  καζανάκι  της τουαλέτας  ή  πως  λειτουργεί το  ψυγείο  ή  το  κλιματιστικό  σας ) και  γενικότερα          αγαπάτε   την  πρακτική  ενασχόληση  με κατασκευή  ή  επιδιόρθωση   αντικειμένων     τότε  σίγουρα  ο  τομέας Μηχανολογίας  με  το  ευρύ  φάσμα   των   ειδικοτήτων (ψυκτικοί, θερμοϋδραυλικοί, οχημάτων, μηχανολογικών κατασκευών κλπ.)   που  περιλαμβάνει  σίγουρα  θα  καλύψει   αυτήν  την  κλίση  σας.

Πλέον  σε  κάθε  σπίτι  , γραφείο, βιομηχανία ή  επιχείρηση  εγκαθίστανται  συστήματα θέρμανσης ( π.χ. εγκατάσταση δικτύου θέρμανσης με λέβητα πετρελαίου ή  φυσικού αερίου ή pellet  ή  και αντικατάσταση παλαιών δικτύων με  νέα πιο σύγχρονα  και  λιγότερο ενεργοβόρα  συστήματα με  την  ανάπτυξη  των  τεχνολογιών  των  ανανεώσιμων  πηγών  ενέργειας  π.χ. αντλίες θερμότητας, γεωθερμία κλπ.), ψύξης (π.χ. από  απλά οικιακά ψυγεία έως επαγγελματικά σε super market , ζαχαροπλαστεία, κρεοπωλεία  κλπ.)   ή κλιματισμού (μικρών οικειακών μονάδων  αλλά  και  εγκατάσταση κεντρικών συστημάτων  κλιματισμού  π.χ. σε  κολυμβητήρια , γραφεία κλπ.)  με  τεράστιες  ανάγκες  φυσικά  και  για έλεγχο ,   συντήρηση, επισκευές. Έτσι για  παράδειγμα  για  την  καλή και  οικονομική  λειτουργία   της εγκατάστασης  του  δικτύου  θέρμανσης   ενός  κτιρίου  είναι  απαραίτητη  η  περιοδική  συντήρηση  από  τον  τεχνίτη  θερμoϋδραυλικό. Ας μην  ξεχνάμε  τις  εγκαταστάσεις  ύδρευσης-αποχέτευσης  (π.χ. στο  μπάνιο, στην  κουζίνα ,   πισίνες σε  κολυμβητήρια , ξενοδοχεία κλπ) , τις εγαταστάσεις δικτύων πυρόσβεσης (π.χ. σε  βιομηχανίες ) , τα  συστήματα  άρδευσης για  τους  αγρότες  κλπ. Και  φυσικά   τα  συνεργεία  αυτοκινήτων  με  τις  επίσης αμέτρητες  ειδικότητες  που  περιλαμβάνουν  και  που  συνεχώς  εκσυγχρονίζονται  με  τα  νέα  συστήματα  τεχνολογίας  στον  τομέα  αυτοκινήτου (υγραεριοκίνηση, υβριδικά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα)  κλάδος με  συνεχώς  αυξανόμενη  ζήτηση  καθώς  αυξάνεται  και ο  αριθμός  των  αυτοκινήτων . ( Ας  μην  ξεχνάμε  πλέον  κάθε  οικογένεια  μπορεί  να  έχει  και  δύο  και  τρία  αυτοκίνητα που  χρειάζονται  τα  service  τους , έλεγχο, επιδιόρθωση ζημιών-βλαβών)

Από  τις  αμέτρητες  εφαρμογές  σε  όλες  τις  ειδικότητες  του  τομέα  Μηχανολογίας  αντιλαμβάνεται κανείς  πόσο  περιζήτητα  είναι  τα  επαγγέλματα  αυτά  , με  συνεχώς ανοδική  ζήτηση  στην  αγορά  εργασίας, σίγουρη  επαγγελματική  αποκατάσταση, υψηλές  αμοιβές. Η  συνεχής  εξέλιξη  της  τεχνολογίας  σε  όλο  το  φάσμα του τομέα  Μηχανολογίας  έχει  σαν  αποτέλεσμα  ο  τομέας αυτός να  έχει  ηγετική  θέση  παγκοσμίως  στην  αγορά  εργασίας.

Κατά  τη  διάρκεια  διδακτικών  επισκέψεων του  τομέα  Μηχανολογίας του  σχολείου μας   σε  εταιρίες θέρμανσης-ψύξης-κλιματισμού , για  παράδειγμα  στην  daikin διαπιστώθηκε  ότι  με  τη  συνεχώς  αυξανόμενη  ζήτηση  σε  κλιματιστικά (συνεχής αύξηση  των  πωλήσεων)  διαπιστώνεται  από  τις  εταιρίες  η  μεγάλη ανάγκη  που  υπάρχει  σε  τεχνίτες  -εγκαταστάτες  αυτών των  προϊόντων  και  η  μετέπειτα  φυσικά  συντήρησή  τους ή  επισκευή.   

Πέρα  από  την  πρακτική  ενασχόληση  υπάρχει  πάντα  η  δυνατότητα  εισαγωγής  στα  ανώτατα ιδρύματα  μέσω  των  πανελλαδικών εξετάσεων. Αν ο συνδυασμός Μαθηματικών, Φυσικής και Δημιουργικού Σχεδιασμού σε συναρπάζουν,  η Μηχανολογία  είναι η  επιστήμη που αναπτύσσει νέα μηχανήματα και μηχανές, επιλέγει τις βέλτιστες λύσεις ανάμεσα σε υφιστάμενες τεχνολογίες, εξελίσσει την ιατρική, κατασκευάζει νέα υλικά, εφευρίσκει «πράσινες» τεχνολογίες, αναζητά και βελτιώνει τρόπους παραγωγής. Οι ευκαιρίες απασχόλησης για μηχανικούς αναμένεται να αυξηθούν και να υπερβούν τις αντίστοιχες ευκαιρίες σε πολλά άλλα επαγγέλματα. Σε πολλές χώρες ήδη καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις επαγγελματιών σε κλάδους της μηχανολογίας. Η αλματώδης αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού αυξάνει τις ανάγκες για αξιοποίηση των  μηχανολόγων μηχανικών  σε διάφορους τομείς: Πρωτογενής Παραγωγή (γεωργία), Υγεία- Ιατρική, Προστασία Περιβάλλοντος, Αυτοματοποίηση σε τομείς όπως οι μεταφορές, η βιομηχανική παραγωγή.

Στα  εργαστήρια  μας θα αποκτήσεις όχι μόνο την απαραίτητη πρακτική πείρα, αλλά και πλούσιο θεωρητικό υπόβαθρο που θα σε βοηθήσει στη διεκδίκηση σύγχρονων θέσεων εργασίας υψηλού επιπέδου στον τομέα της   μηχανολογίας. Μέσα από  την  πρακτική  άσκηση  κατά  τη  διάρκεια  των  εργαστηριακών  ασκήσεων  θα  αποκτήσεις  πρακτικές  δεξιότητες και  πλούσια  πρακτική εμπειρία ενώ  μέσα  από  τις  διδακτικές  επισκέψεις  θα  έρθεις σε  επαφή  με  την  αγορά εργασίας και  θα  γνωρίσεις  πιθανούς μελλοντικούς σου εργοδότες ή  συνεργάτες.

 Η επιστήμη των Μηχανολόγων Μηχανικών βρίσκεται πίσω από κάθε μηχανισμό, δοκιμάζει τα όρια του κόσμου μας και βελτιώνει την ποιότητα ζωής .

Β΄ΤΑΞΗ

Κοινή για όλες τις ειδικότητες που θα ακολουθήσουν στη Γ΄ΤΑΞΗ

Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση των μαθητών;
Μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες)
Μαθήματα ειδικότητας θεωρητικά και εργαστηριακά (23 ώρες)

Μαθήματα ειδικότητας Β΄ΤΑΞΗΣ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΕΠΑΛ

α/αΜΑΘΗΜΑΤΑΩΡΕΣ
1Στοιχεία Τεχνικής Θερμοδυναμικής – Εφαρμογές3Θ+2Ε (ΠΑ)
2Μηχανική-Αντοχή Υλικών
3Βασικές Αρχές Ψύξης- Κλιματισμού, Θερμάνσεων, ΜΕΚ και ΑΠΕ
4Σχεδιασμός και Περιγραφή Στοιχείων Μηχανών
5Τεχνολογία Μηχανολογικών Κατασκευών-Εφαρμογές2Θ+4Ε (ΠΑ)
6Βασική Ηλεκτρολογία και Εφαρμογές2Θ+2Ε
7Αγγλικά Τομέα
 ΣΥΝΟΛΟ23 ΩΡΕΣ

Οι εργαστηριακές ώρες που διατίθενται για την Πρακτική Άσκηση (ΠΑ) μία (1) ημέρα της εβδομάδας και για έξι (6) ώρες αφορούν το εργαστηριακό μέρος των μαθημάτων «Στοιχεία Τεχνικής Θερμοδυναμικής – Εφαρμογές» (2Ε) και «Τεχνολογία Μηχανολογικών Κατασκευών-Εφαρμογές» (4Ε).

Με τι ασχολούνται οι μαθητές στα εργαστήρια;
Με την πραγματοποίηση ασκήσεων που στόχο έχουν οι μαθητές
να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες
που θα χρησιμοποιήσουν στην Γ΄ΤΑΞΗ

Έτσι μαθαίνουν να χειρίζονται σωστά:
Εργαλεία
(π.χ. Πριόνια, λίμες, δράπανα χειρός, περτσιναδόρους,
σπειροτόμους κλπ.)
Όργανα
( π.χ. όργανα μέτρησης διαστάσεων μεγάλης ακρίβειας όπως
παχύμετρα, μικρόμετρα κλπ.)
Μηχανήματα
( π.χ. Επιδαπέδια δράπανα , παλινδρομικό πριόνι, στράντζα,
επιδαπέδια ψαλίδιακλπ.)

Και δημιουργούν διάφορες κατασκευές όπως:
Εσωτερικά σπειρώματα (παξιμάδια)
Εξωτερικά σπειρώματα (βίδες)
Σφυριά
Λαμαρινοκατασκευές (όπως φαράσι, φαρμακείο)
Οξυγονοσυγκολλήσεις, ηλεκτροκολλήσεις,χαλκοκολλήσεις

Γ΄ΤΑΞΗ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών  Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση των μαθητών;

Μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες)
Μαθήματα ειδικότητας θεωρητικά και εργαστηριακά (23 ώρες)

Μαθήματα ειδικότητας

α/αΜΑΘΗΜΑΤΑΩΡΕΣ
1Στοιχεία Μηχανών
2Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων
3Συντήρηση και Επισκευή Εγκαταστάσεων Καύσης Υγρών και Αερίων Καυσίμων2Θ+3Ε
4Ύδρευση – Αποχέτευση1Θ+3Ε
5Κατασκευή και Λειτουργία Κεντρικής Θέρμανσης1Θ+5Ε
6Σχέδιο Ειδικότητας
 ΣΥΝΟΛΟ23 ΩΡΕΣ

Με τι ασχολούνται οι μαθητές στα εργαστήρια;
Με την πραγματοποίηση ασκήσεων που στόχο έχουν οι μαθητές
να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες
που θα χρησιμοποιήσουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της
συγκεκριμένης ειδικότητας

Έτσι μαθαίνουν να :
Υλοποιούν κατασκευές που αφορούν την λειτουργία της κεντρικής θέρμανσης
Υλοποιούν κατασκευές που αφορούν την ύδρευση και αποχέτευση
Να συντηρούν ,να ανιχνεύουν βλάβες και να επισκευάζουν τις εγκαταστάσεις καύσης υγρών και αερίων καυσίμων

Με τι ασχολείται ο απόφοιτος της ειδικότητας;
είναι ικανός να ασχοληθεί με επιτυχία
στην εγκατάσταση, συντήρηση και επισκευή δικτύων για την εξαναγκασμένη ή φυσική κυκλοφορία ρευστών
κατασκευάζει, να ελέγχει και συντηρεί δίκτυα πετρελαίου και αερίων καυσίμων,
να εγκαθιστά, ελέγχει και συντηρεί λέβητες, καυστήρες και συσκευές στις οικιακές εγκαταστάσεις πετρελαίου και αερίων καυσίμων,
εγκαθιστά ελέγχει και συντηρεί λέβητες, καυστήρες και συσκευές στις επαγγελματικές και στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις πετρελαίου και αερίων καυσίμων, κ.ά.

Όσον αφορά  τις επαγγελματικές  δραστηριότητες , τα  καθήκοντα  και  τα  επαγγελματικά  δικαιώματα   αυτά  αναφέρονται  στην  εφημερίδα  της  κυβέρνησης  ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ.   114/ Αρ. Φύλλου 199/17 Οκτωβρίου 2012 και ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 112 Αρ. Φύλλου 197 17 Οκτωβρίου 2012

 ΘΕΡΜΟΥΔΡΑΥΛΙΚΟΙ FEK-2012-Tefxos A-00199-downloaded -13_02_2023.pdf

ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΙ  FEK-2012-Tefxos A-00197-downloaded -13_02_2023 (1).pdf

Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού

Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση των μαθητών;

Μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες)
Μαθήματα ειδικότητας θεωρητικά και εργαστηριακά (23 ώρες)

Μαθήματα ειδικότητας

α/αΜΑΘΗΜΑΤΑΩΡΕΣ
1Στοιχεία Μηχανών
2Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού
3Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
4Εγκαταστάσεις Κλιματισμού3Θ+4Ε
5Συστήματα Ελέγχου, Ρύθμισης και Αυτοματισμού Εγκαταστάσεων Ψύξης και Κλιματισμού1Θ+2Ε
6Μηχανολογική Σχεδίαση Εγκαταστάσεων Ψύξης και Κλιματισμού
 ΣΥΝΟΛΟ23 ΩΡΕΣ

Με τι ασχολούνται οι μαθητές στα εργαστήρια
Με την πραγματοποίηση ασκήσεων που στόχο έχουν οι μαθητές
να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες
που θα χρησιμοποιήσουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της
συγκεκριμένης ειδικότητας

Έτσι μαθαίνουν να :
Υλοποιούν κατασκευές που αφορούν τις εγκαταστάσεις ψύξης και κλιματισμού
Ελέγχουν , συντηρούν , ρυθμίζουν και μαθαίνουν τους αυτοματισμούς που αφορούν τις εγκαταστάσεις ψύξης και κλιματισμού
Να ανιχνεύουν βλάβες και να επισκευάζουν τις εγκαταστάσεις ψύξης και κλιματισμού

Με τι ασχολείται ο απόφοιτος της ειδικότητας;
είναι ικανός να ασχοληθεί με επιτυχία
στην εγκατάσταση, συντήρηση και επισκευή οικιακών και επαγγελματικών ψυγείων και ψυκτικών εγκαταστάσεων,
με την εγκατάσταση, συντήρηση και επισκευή, τόσο τοπικών κλιματιστικών μονάδων όσο και κεντρικών κλιματιστικών εγκαταστάσεων, κ.ά.
Μπορεί να απασχοληθεί ως ελεύθερος επαγγελματίας, ως μισθωτός σε επιχειρήσεις (βιομηχανίες κατασκευής ψυγείων και κλιματιστικών, εμπορικές και εργολαβικές επιχειρήσεις συναφών δραστηριοτήτων) και ως τεχνίτης συντήρησης.

Όσον αφορά  τις επαγγελματικές  δραστηριότητες , τα  καθήκοντα  και  τα  επαγγελματικά  δικαιώματα   αυτά  αναφέρονται  στο Προεδρικό  Διάταγμα 1/2013(ΦΕΚ 3/Α΄/8-1-2013)

https://elinyae.gr/sites/default/files/2019-07/3a_13.1357820901921.pdf

Τεχνικός Οχημάτων

Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση των μαθητών;

Μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες)
Μαθήματα ειδικότητας θεωρητικά και εργαστηριακά (23 ώρες)

Μαθήματα ειδικότητας

α/αΜΑΘΗΜΑΤΑΩΡΕΣ
1Στοιχεία Μηχανών
2Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ
3Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ)
4Συστήματα Αυτοκινήτου3Θ+4Ε
6Τεχνολογία Ελέγχων και Διαγνώσεων2Θ+4Ε
 ΣΥΝΟΛΟ23 ΩΡΕΣ

Με τι ασχολούνται οι μαθητές στα εργαστήρια;
Με την πραγματοποίηση ασκήσεων που στόχο έχουν οι μαθητές
να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες
που θα χρησιμοποιήσουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της
συγκεκριμένης ειδικότητας

Έτσι μαθαίνουν :
Τη λειτουργία των Μηχανών Εσωτερικής Καύσης
Να ελέγχουν , συντηρούν , ρυθμίζουν τις Μηχανές Εσωτερικής Καύσης
Να ανιχνεύουν βλάβες και να επισκευάζουν τις Μηχανές Εσωτερικής Καύσης
Τη λειτουργία όλων συστημάτων του αυτοκινήτου

Με τι ασχολείται ο απόφοιτος της ειδικότητας;
αποκτά δεξιότητες που τον καθιστούν ικανό να εργαστεί σε διάφορους τομείς που σχετίζονται με το αυτοκίνητο.
Ο απόφοιτος της ειδικότητας έχει τη δυνατότητα να εργαστεί στους οργανισμούς ΔΕΚΟ – Δημόσιες υπηρεσίες,
σε συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων – οχημάτων,
σε βιομηχανίες παραγωγής αυτοκινήτων,
σε εταιρείες εμπορίας ηλεκτρολογικών κι ηλεκτρονικών ειδών αυτοκινήτων,
ως ελεύθερος επαγγελματίας.

Για  τις  επαγγελματικές  άδειες  του  απόφοιτου της  ειδικότητας  του  τεχνικού Οχημάτων μπείτε  στον  σύνδεσμο  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΕΧΝΙΚΟΥ  ΟΧΗΜΑΤΩΝ.pdf

Μετά  το  πέρας  των  σπουδών  ο   απόφοιτος:   

  • Αποκτά  Απολυτήριο του ΕΠΑ.Λ που είναι ισότιμο με το απολυτήριο του ΓΕ.Λ.
  • Μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων μπορεί να διεκδικήσει θέση σε Πανεπιστημιακές Σχολές Α.Ε.Ι.,   της Α.Σ.Π.Α.Ι.Τ.Ε., της Α.Σ.Τ.Ε, των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, της σχολής Αστυφυλάκων, Πυροσβεστών, Δοκίμων  Λιμενοφυλάκων και των Σχολών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (σε ειδικό ποσοστό).
  • Αποκτά  Πτυχίο Ειδικότητας επιπέδου 4   το οποίο του εξασφαλίζει το δικαίωμα να λάβει άδεια άσκησης επαγγέλματος και πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
  • Μπορεί  να εγγραφεί  στα Ι.Ε.Κ. με φοίτηση μόνο τριών (3) εξαμήνων αντί πέντε (5) στην ίδια ειδικότητα αποκτώντας Πτυχίο επιπέδου 5 .
  •  Μπορείτε να ακολουθήσει το «Μεταλυκειακό Έτος- Μαθητεία», σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και ασφάλιση, παρακολουθώντας μία (1) ημέρα της εβδομάδας εργαστηριακά μαθήματα στο σχολείο και τέσσερις  (4) μέρες εκπαίδευση στο χώρο εργασίας.
  • Μπορείτε να επανεγγραφεί  στη Γ΄ Τάξη του ΕΠΑ.Λ. για την απόκτηση και 2ης  ειδικότητας του Τομέα που έχει ήδη αποφοιτήσει, παρακολουθώντας μόνο τα μαθήματα ειδικότητας, ή στη Β’ Τάξη για την απόκτηση ειδικότητας άλλου τομέα, παρακολουθώντας μόνο τα μαθήματα της ειδικότητας.